Onze reactie op Kaderstellende Notitie Oranjepark in Pijnacker

De Ouderenverenigingen KBO Pijnacker en Nootdorp hebben het college en de gemeenteraad de volgende reactie gestuurd op de Kaderstellende notitie voor het plan Oranjepark in Pijnacker.

Wij hebben kennisgenomen van de Kaderstellende Notitie Oranjepark d.d. 10 oktober 2023.
Wij zijn content met uw visie om in dit plan naast andere doelgroepen ook woonruimte te realiseren
voor senioren (doelgroep 3). In onze brief aan u d.d. 10 oktober 2022 over de Startnotitie ruimtelijke
visie Oranjepark hebben wij ervoor gepleit deze inbreidingslocatie mede te bestemmen voor de
doelgroep senioren.
Het verheugt ons dat er voor senioren levensloopbestendige woningen komen., van sociale tot
middeldure huurwoningen (5%) en van goedkope (woningen onder de NHG-grens) tot dure
koopwoningen. Het aandeel koopwoningen in de vrije sector boven de NHGgrens is maximaal 20% van
het totale woningbouwprogramma, aldus de nota.
Wel vragen wij ons af of dit aanbod de senioren die nu ruim wonen en wat kleiner kunnen/willen
wonen in beweging zal krijgen en zal verleiden tot verhuizen. De doorstroming zal nauwelijks op gang
komen als de seniorenwoning ten opzichte van hun huidige woning een te grote achteruitgang betekent
in de zin van prijs per vierkante meter woningoppervlak. Wij betwijfelen derhalve of het aanbod de
gewenste doorstroming op gang zal brengen.
Bij de nadere uitwerking vragen wij u uitdrukkelijk te betrekken dat de voorkeur van veel senioren uit
gaat naar een energiezuinige gelijkvloerse woning (nultredenwoning) of een appartement met minimaal
twee slaapkamers en brede deuren.
Wat we missen is dat in het plan bij de woonruimte ruimte is gereserveerd voor bijvoorbeeld e-bikes en
scootmobiels. Graag aandacht hiervoor bij de nadere uitwerking.
In de eerder genoemde brief aan u d.d. 10 oktober 2022 hebben wij o.a. gepleit voor beschikbaarheid
van ruimte voor ontmoeting en voor een duurzame leefomgeving die voor alle generaties
leeftijdsvriendelijk, gezond en veilig is en uitnodigt tot bewegen en ontmoetingen en prettig is om in te
wonen. Ouderen zijn gevoeliger voor hun omgeving dan jongeren. Ze brengen immers meer tijd in huis
en in de omgeving door.
We zijn dan ook verheugd dat in het plangebied ruimte is gereserveerd voor ontmoeting in het
openbaar gebied en in gebouwen.
We onderschrijven het belang van een beweegvriendelijke openbare ruimte om daarmee de gezondheid
en vitaliteit van onze inwoners te ondersteunen. Omdat, zoals de nota aangeeft, bewegen voor iedereen goed toegankelijk moet zijn, vragen we u om daarbij speciaal te letten op toegankelijkheid van de beweegvriendelijke ruimte voor senioren.
Ook zijn we er content mee dat er, naast wonen, ruimte is voor kleinschalige maatschappelijke
voorzieningen of gemeenschapsruimte.
Wij vragen ons wel af of de in het plangebied gereserveerde ruimte van 500 m² voldoende is om
(maatschappelijke) voorzieningen, zoals bijvoorbeeld een huisarts, zorgpost en/of als
gemeenschapsruimte, te realiseren.
We kunnen niet genoeg benadrukken dat we bij een deel van de ouderen, en in het bijzonder bij
alleenstaanden, een groeiende vraag zien naar passende woonvormen waar zelfstandigheid en
gemeenschappelijkheid hand in hand gaan.
Voorts vragen we aandacht om bij de uitwerking de beschikbare digitale technologieën te betrekken.
Deze technologieën , zoals eHealth en domotica, dragen bij aan zelfstandigheid thuis en doelmatigere
inzet van zorgverleners.
Tot slot verzoeken wij u om in de vervolgfasen terdege aandacht te hebben voor de wensen van ouderen in de vervolgprocedure.