Mini-cursus vrijwilligersproject
Mini-cursus vrijwilligersproject
Dit overzicht geeft de verschillende aspecten weer die in de cursus op 15-02-2018 te Bergschenhoek belicht werden. Aantal deelnemers: 25.
• Ga na wat je wil bereiken met meer publiciteit
• Specificeer wie daarvoor van belang zijn
• Hoe draag je de boodschap over?
o Persoonlijk contact; de beste methode maar niet altijd mogelijk
o Adverteren in media; weinig effectief en kostbaar (Paid)
o Zorgen dat de media over je berichten (Earned)
• Soorten berichten
o Nieuws
-Actie journalistiek
-Dichtbij informatie
-Agenderen van een probleem
o Bijzondere gebeurtenissen
-Verste, duurste, etc.
-Human interest verhalen
-Opvallende persoonlijkheden
o Columns
-Mooi, stilistisch correct en op tijd aangeleverd
o Opinie stuk: wij zijn de grootste senioren organisatie in de regio; wij zijn de experts. Baseer opinie op eigen waarnemingen, getallen.
• Welke media
o Lokale websites
o Lokale dagbladen
• Contact leggen met media
Bel en vraag naar journalist die het desbetreffende onderwerp behandeld.
Zeg altijd dat je een verhaal hebt over een trend.
Een kant en klaar verhaal van experts (wij dus) is zeker welkom.
Wij hebben wat te melden!
• Persbericht
o Kop
De aandacht trekker, dus boeiend
o Uitleg kop
Zo specifiek mogelijk; de bewering klopt, toon (eigen) getallen.
o 2de Alinea
Quote voor onderbouwing met cijfers en achtergrond informatie
o Laatste alinea
Quote van ervaringsdeskundige
Algemene informatie
contact gegevens
• Zorg dat je voorbereidt bent als de journalist belt voor meer informatie.
o Wat kunnen de vragen zijn
o Wat is mijn boodschap
o Wees niet nerveus.

Samenvattend was de mening van de cursisten heel positief over deze mini-cursus. Verschillende cursisten gaven aan dat ze graag een dergelijke cursus over het gebruik van Facebook zouden willen hebben.
Poldy Hergarden
• Ga na wat je wil bereiken met meer publiciteit
• Specificeer wie daarvoor van belang zijn
• Hoe draag je de boodschap over?
o Persoonlijk contact; de beste methode maar niet altijd mogelijk
o Adverteren in media; weinig effectief en kostbaar (Paid)
o Zorgen dat de media over je berichten (Earned)
• Soorten berichten
o Nieuws
-Actie journalistiek
-Dichtbij informatie
-Agenderen van een probleem
o Bijzondere gebeurtenissen
-Verste, duurste, etc.
-Human interest verhalen
-Opvallende persoonlijkheden
o Columns
-Mooi, stilistisch correct en op tijd aangeleverd
o Opinie stuk: wij zijn de grootste senioren organisatie in de regio; wij zijn de experts. Baseer opinie op eigen waarnemingen, getallen.
• Welke media
o Lokale websites
o Lokale dagbladen
• Contact leggen met media
Bel en vraag naar journalist die het desbetreffende onderwerp behandeld.
Zeg altijd dat je een verhaal hebt over een trend.
Een kant en klaar verhaal van experts (wij dus) is zeker welkom.
Wij hebben wat te melden!
• Persbericht
o Kop
De aandacht trekker, dus boeiend
o Uitleg kop
Zo specifiek mogelijk; de bewering klopt, toon (eigen) getallen.
o 2de Alinea
Quote voor onderbouwing met cijfers en achtergrond informatie
o Laatste alinea
Quote van ervaringsdeskundige
Algemene informatie
contact gegevens
• Zorg dat je voorbereidt bent als de journalist belt voor meer informatie.
o Wat kunnen de vragen zijn
o Wat is mijn boodschap
o Wees niet nerveus.
Samenvattend was de mening van de cursisten heel positief over deze mini-cursus. Verschillende cursisten gaven aan dat ze graag een dergelijke cursus over het gebruik van Facebook zouden willen hebben.
Poldy Hergarden